وبلاگ امیر نظامی خواه

ناصر عبدالهی؛ اسطوره ی موسیقی پاپ ایران

وبلاگ امیر نظامی خواه

ناصر عبدالهی؛ اسطوره ی موسیقی پاپ ایران

وبلاگ امیر نظامی خواه

امروزه باید پذیرفت که فوتبال تنها یک ورزش محبوب نیست بلکه مقوله ای است که در دنیای امروز بر بسیاری از وجوه زندگی تأثیر مشهود دارد و از این نظر قابلیت آن را دارد که مورد تأمل خاص قرار گیرد و نسبت آن با جوانب مختلف زندگی بررسی شود. یکی از  جوانب مهم زندگی اجتماعی که تحت تأثیر فوتبال قرار دارد، سیاست است.

 

تعابیر سیاسی از پیروزی های فوتبالی

خیلی ها سعی کرده اند رقابت های جهانی فوتبال را به سیاست مرتبط کنند و به عنوان نمونه پیروزی تیم ملی یک کشور را بر کشور دیگری که به لحاظ سیاسی مقابل هم قرار دارند و نوعی پیروزی سیاسی قلمداد کنند اما همه می دانند که این وصله، ناجورتر از آن است که به فوتبال بچسبد. مسلما موفقیت ورزشی یک کشور در رقابت های قهرمانی در عرصه بین المللی، برای آن کشور به لحاظ سیاسی ارزشمند است زیرا از قدرت، استقلال و توانمندی مردمان آن سرزمین حکایت می کند اما این تنها وجه ایجابی قضیه است.

 

حاشیه هایی که سراغ پرشورها آمده اند

برخلاف معمول که نتایج بازی های فوتبال بین تیم های ملی در معرض سیاسی کاری قرار می گیرند؛ بازی های باشگاهی کشورمان هم تبدیل به جولانگاه سیاسی کارها شده است.

تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز چند سالی است با بازگشت مجدد خود به سطح اول رقابت های فوتبال کشور، جان تازه ای به لیگ برتر داده است.  قبل از صعود این تیم به لیگ برتر فوتبال کشور، دشمنان این مرز و بوم با سیاسی جلوه دادن این ناکامی سعی در ایجاد شائبه بین هواداران خونگرم آذربایجانی می کردند تا با استفاده از سیاسی کردن این ورزش پرطرفدار وحدت اقوام را در ایران خدشه دار کنند که با هوشیاری هواداران واقعی تراکتور همه این نقشه ها نقش بر آب شد.

غیرت آذربایجانی تراکتوریها، اجازه نمی دهد دشمن فرصت عرض اندام بیابد

اما بعد از صعود این تیم به لیگ برتر همه چشم های بیگانگان دوباره به این تیم معطوف شد تا با ناکامی احتمالی این تیم در لیگ، دوباره با شیوه های جدیدی سعی بر به حاشیه کشاندن این تیم و درگیر کردن با مسایل سیاسی، شعارهای هواداران این تیم را در ورزشگاه ها جهت دهی کنند ، ولی با نتایج درخشان تراکتور در لیگ برتر و مهم تر از آن عرق ملی و غیرت هواداران پرشور این تیم تبریزی، باز هم تیر دشمن به خطا رفت.

ادعایی که دروغ بودنش هویدا است

چندی پیش هم آلن آیر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا  که سابقه ریاست دفتر ایران در کنسولگری آمریکا در دبی را نیز دارد، در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرفدار کدام تیم ایرانی است با مشت های گره کرده گفته بود: تراکتور!

 این در حالی بود که خبرنگاری که از وی این سوال را پرسیده بود انتظار شنیدن پاسخ استقلال یا پرسپولیس را داشت ولی آیر به دلیل اطلاعات نادرستی که داشت، به زعم خود احساس می کرد هوادارن تراکتور همانند هواداران بارسلونا سودای تفرقه و جدایی دارند، اما غافل از اینکه هواداران فهیم آذربایجانی هیچ گاه نمی پذیرند که دشمن شماره یک این کشور خود را طرفدار تراکتور بداند.

جالب اینجاست که آیر حتی نمی دانست تراکتور صدر نشین لیگ است و وقتی این مسئله را فهمید، خوشحال شد. 
 وی حتی در پاسخ به این سوال که سرمربی تراکتورسازی در حال حاضر چه کسی است گفت: "نمی دانم" 

علی رغم همه این سیاست بازی ها در جهت تفرقه ملی در بین هواداران فوتبال کشور، چیزی که تاکنون به اثبات رسیده، این است که هواداران واقعی و پرشور آذربایجانی تاکنون اجازه هیچگونه تفرقه افکنی و سیاسی بازی را به دشمنان این کشور نداده اند و با تشویق تیم محبوب خود، شور و حال خاصی به فوتبال کشور داده اند که جای تقدیر و تمجید دارد.
منبع؛ائل پرس

نظرات  (۱)

سلام خوبین؟وبلاگ خیلی قشنگی دارین تبریک میگم ممنون میشم یه سری به وبلاگ منم بزنین منتظرتون هستم
یاشاسین تیراختورچولاری

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">